Wednesday, September 22, 2010

KeRJaYa di BAnk RaKYat..


Date: 22 - 23 September 2010
Time: 8.00 am - 5.00 pm
Venue: Aspirasi Hall, UiTM Dungun, Terengganu.

Hari ni aku pelik knp kaki aku ringan je melangkah pegi ekspo kerjaya ni..Kalau nk ikutkan sblm ni haram nk pegi!..Hahaha!!..Maybe sbb skrg tgh final semester kot..So ape benda best yg aku nk kongsi ngn korng?
Byk-byk booth yg aku ziarah, ada 2 bijik je yg aku lekat lama smpai kering tekak aku attack soalan ngn perut yg kuarkan mcm-mcm jenis bunyi lapor sbb baru abis kelas tgh hari. First booth Etiqa Takaful. Pjg gak la org tua tu duk bercerita mcm bisnes MLM..tp aku layan jek walaupun x brp nk minat..tp 1 lg booth yg wat aku tertarik..ni dia! Bank yg offer aku tmpat utk praktikal semester depan tp aku terpaksa tolak ats sbb peribadi..rasa rugi tu ada gak tp nk wat mcm mana kn..rezeki ada kat mana-mana..lgpun alaaa...praktikal je pun..

 BANK RAKYAT, BANK PILIHAN ANDA!

Dekat lebih 1/2 jam gak la aku lekat kat booth Bank Rakyat ni duk tanya mcm-mcm kat sorng mamat executive bank yg dtg dr KL ni. Apa yg aku duk tanya kat mamat ni? Aku dgr sblm ni ramai org duk kata bank rakyat ni bg bonus tahunan setahun gaji pokok tp depend pd bank financial performance, btul ke?
Yupp!! Tahun lps je dorng dpt bonus 14 bulan..perghh!! amacam? seronok x?
Aku tanya lagi ngn wat muka penuh excited psl bank rakyat ni - 

Gaji pokok Lepasan Diploma - RM 1,500
 Gaji pokok Lepasan Degree - RM 1,900

Tapi ni utk kontrak selama setahun sblm dorng amik kita jd permanent staff..mcm mana pulak lps jd permanent?

Gaji pokok Lepasan Degree - RM 2,400

Diploma punya x ingat pulak aku nk tanya gaji pokok dia..
Cuba korng bayangkan gaji RM 2,400 x 12 bulan = RM 28,800
Jumlah tu la yg kita dpt utk bonus tahunan..x termasuk lg ngn gaji pokok yg kita dpt tiap-tiap bulan & setiap tahun ada kenaikan gaji depend pd company performance tp kira byk la tu kan kalau nk bandingkan dengan gaji bank lain mmg diorng offer lagi tinggi tp bonus xde la smpai 12 bulan gaji..ntah-ntah xdpt bonus langsung pun ada..
Mcm mana pulak dengan kelayakan yg dia nk?

Requirements:
Ijazah Sarjana Muda Perbankan / Perakaunan / Business Management / Accounting / Economic
CGPA at least 2.5 ke atas
Umur 21-26 tahun
Personaliti menarik
Excellent interpersonal skills & able interact with all level of society

Kalau minat nk apply keje mcm mana cara nk mohon & interview dia mcm mana?

Hantar resume ke:
Jabatan Perjawatan dan Perancangan Tenaga Kerja,
Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad,
Tingkat 13, Bangunan Bank Rakyat,
Jalan Tangsi,
Peti Surat 11024, 50732 Kuala Lumpur.

Interview dia plak mamat tu ckp depend pd interviewer. Kalau dia nk speaking so kita pun kena belasah la mat salleh gak smpai abis. Tp kalau nasib kita baik kita belasah je ckp BM. Tp no loghat-loghat, no rojak-rojak, fully BM smpai kuar bilik interview! Yg paling penting, CONFIDENT level kena tinggi!!

Benefit lain? Ada lg..nk pegi honeymoon? Stay kat hotel panel dia je..5 Star beb! Salah 1 hotel panel dia Hotel Hilton. Staff cuma perlu byr 30% dari harga bilik, 70% pihak company akan byr..Kira best la tu kan!! Selain tu mcm biasa dorng pun ada sediakan loan utk rumah & kereta dengan 'interest' kurang dari customer biasa kecuali personal loan. Medical benefit & Takaful pun diorng sediakan..

Ada gak member-member yg pegi interview dgn CIMB bank Wealth Advisor td..waaa...tp aku xpegi pun sbb blm rasa ilmu penuh di dada lg nk masuk interview session..ceewah!! Papepun Good Luck utk mereka!
Semua yg aku story ni dr apa yg aku tnya kat mamat executive bank tu..kalau dia tipu aku, aku pun kira tipu korng la k sbb aku tanya untung bank rakyat tahun lps dia x tau brp RM billion...(^_^)

3 comments:

  1. hurm.mmg menarik.tp rezeki ad kat mane2 jer.tmpat laen,laen plak benefit yg kita dpt..in future,i advise u Mr Loneranger,juz grab watever opportunity that u have..regardless ur personal matter.

    ReplyDelete
  2. so now keja ape??'mm mmg best ke bank rakyat ni? saya na apply..... doakan saya... :)'

    ReplyDelete
  3. BEST TU TERPULANG BRO,KALAU KITA JADIKAN PEKERJAAN SEBAGAI HOBI...INSYALLAH BAGUS LAH EA....HEEHEHE

    ReplyDelete